مقایسه رنگ های پودری و رنگ های بر پایه آب و روغن

مقایسه رنگ های پودری و رنگ های بر پایه آب و روغن

همانطور که میدانیم اغلب فلزات در برابر شرایط جوی مهاجم آسیب پذیر هستند و میزان آسیبی که به مصنوعات فلزی وارد می شود، می تواند جبران ناپذیر باشد. از جمله این آسیب ها می توان به خوردگی فلزات توسط اسیدها، و زنگ زدگی به واسطه اکسیده شدن آن ها و … اشاره  نمود.

بنابراین ایمن نمودن مصنوعات فلزی در برابر شرایط جوی و محیطی امری بسیار حائز اهمیت می باشد. از جمله روش های مقاوم سازی فلزات در برابر خوردگی و زنگ زدگی و …  می توان به استفاده از پوشش هایی مثل رنگ کوره ای و پوشش های گالوانیزه اشاره نمود.

در این مقاله سعی داریم به مقایسه رنگ های پودری و رنگ های بر پایه آب و روغن بپردازیم و همچنین به صورت تخصصی پوشش رنگ بر روی نرده های فلزی را بررسی کنیم.

همانطور که می دانید رنگ هایی که می توان از آنها به عنوان پوشش فلز استفاده نمود در سه قسم هستند:

۱-رنگ های بر پایه روغن

۲-رنگ های بر پایه آب

۳-رنگ های پودری

 

   رنگ های بر پایه روغن:

وجود تنوع در رنگ بندی یکی از مزیت های نوع رنگ محسوب می شود. تنوع در رنگبندی در میان رنگ های روغنی بسیار بالاست. رنگ های روغنی در صنعت ساختمان کاربردهای زیادی دارند. سابقه استفاده از رنگ های روغنی بسیار طولانی است و خواص این نوع رنگ بعد از گذشت عصرها بهبود یافته است.

رنگ های روغنی متشکل از رقیق کننده (تینر) و رزین های آلکیدی هستند.

همچنین برای رقیق کردن این رنگ ها می بایست از حلال آنها یعنی تینر استفاده نمود.

با توجه به اینکه این رنگ ها دارای مواد الی هستند دارای بوی تند و نامطبوعی می باشند.

این نوع رنگ در مقایسه با رنگ های بر پایه آب، کاربرد بیشتری دارند، زیرا استحکام بیشتری در برابر آب خواهند داشت و در واقع این رنگ ها پوشش های مناسبی برای فلزات و زنگ زدگی آنها به حساب می آیند.

رنگ های روغنی از نظر براقیت دارای ۳ نوع مات، براق و نیمه براق هستند.

۱-رنگ های روغنی مات:

رنگ های روغنی مات ظاهری بسیار شیک را فراهم می کنند، لیکن این رنگ ها ماندگاری کمتری نسبت به نوع براق دارند.

از دیگر معایب این رنگ ها می توان به جذب بالای آلودگی ها و کثیفی ها اشاره نمود. همچنین قابلیت شستشوی کمتری نسبت به رنگ های روغنی براق دارند. این نوع رنگ ها بیشتر برای مکان هایی از جمله: گالری ها، آمفی تئاترها و نمایشگاه ها و … استفاده می شوند.

۲-رنگ های روغنی براق :

این رنگ ها دارای درصدهایی از الکل می باشند که همین امر موجب منعطف بودن بیشتر این رنگ ها می شود. این نوع رنگ ها قابلیت شسشتو دارند و به علت براق بودنشان می توانند ظاهری مناسب را به محیط القا نمایند. این رنگ ها ماندگاری بالایی نسبت به رنگ های روغنی مات دارند. از این نوع رنگ ها در صنعت ساخت و ساز استفاده های زیادی می شود، ولی این رنگ ها عیوبی هم دارند.

از جمله این عیوب می توان به نشان دادن موج های سطح زیرشان اشاره نمود. بنابراین سطوح زیر این رنگ ها می بایست حتما صاف و صیقلی باشند.

۳-رنگ های نیمه براق:

رنگ روغنی نیمه براق ما بین دو نوع مات و براق می باشند. این رنگ ها می توانند با ترکیب دستی رنگ های روغنی مات وبراق نیز تولید شوند، اما به صورت آماده نیز در بازار موجود هستند. این رنگ ها به لحاظ قابلیت شستشو نسبت به رنگ های روغنی مات برتری دارند.

 رنگ های بر پایه آب

رنگ های بر پایه آب به رنگ هایی اطلاق می شود که در آب حل شوند، به عبارتی حلال این رنگ ها آب باشد. این رنگ ها پس از خشک شدن به راحتی درون آب حل می شوند، بنابراین رنگ های پلاستیکی بر پایه آب قابلیت شستشو ندارند.

یکی از مزایای این رنگها نسبت به رنگ های روغنی نوع حلال آنهاست، زیرا رنگ های روغنی دارای حلال های شیمیایی مضر برای انسان ها و حیوانات می باشند و این رنگ ها بوی بسیار تند و زننده ای را در محیط از خود ترشح می کنند. لیکن رنگ های بر پایه آب این مضرات را ندارند.

همچنین زمان خشک شدن رنگ های بر پایه آب بسیار پایین تراز زنگ های روغنی می باشد زیرا رنگ های روغنی از ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند.

رنگ های بر پایه آب به هنگام اجرا ممکن است ردهایی از خود به جای بگذارند، این ردها می تواند رد قلم یا چرتکه ها و یا شره کردن رنگ باشند،

البته با رقیق نمودن این رنگ ها و همچنین رنگ آمیزی در چند مرتبه، از به وجود آمدن این ردها جلوگیری می کند.

انعطاف پذیری رنگهای بر پایه آب بالاست، بنابراین استفاده از این رنگها بر روی انواع سطوح با جنس های مختلف امکان پذیر می باشد.

رنگ های بر پایه آب در صنعت دکوراسیون داخلی کاربردهای زیادی دارند، زیرا این رنگ ها بوی نامطبوعی را در محیط های بسته ایجاد نمی کنند و همان طور که پیش از این اشاره کردیم مدت زمان کمتری جهت خشک شدن نیاز دارند. اما این رنگ ها در محیط های روباز، عموما توصیه نمی شوند زیرا در این محیط ها احتمال مواجه با شرایط جوی نامناسب وجود دارد.

این رنگ ها از رنگدانه های معلق محلول در آب ساخته شده اند. این نوع رنگ ها ظاهر براق و قیصلی ندارند.

 

رنگ های پودری الکترواستاتیک 

رنگ های پودری الکترواستاتیک  در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، مبلمان و هوافضا استفاده می شود. این نوع رنگ ها به دلیل تواناییشان در ارائه یک روکش بادوام و با کیفیت، یک انتخاب محبوب هستند.

فرآیند پوشش پودری الکترواستاتیک شامل اعمال یک پودر خشک بر روی سطح با استفاده از تفنگ الکترواستاتیک است. پودر با یک جریان الکتریکی شارژ می شود که نیروی جاذبی بین پودر و سطح پوشش داده شده ایجاد می کند. این نیرو به پودر اجازه می دهد تا به طور یکنواخت به سطح بچسبد و در نتیجه یک پوشش یکنواخت و یکدست ایجاد شود.

تفنگ الکترواستاتیکی که در این فرآیند استفاده می‌شود معمولاً مجهز به منبع تغذیه با ولتاژ بالا است که بار الکترواستاتیکی تولید می‌کند. سپس این بار به ذرات پودر در هنگام خروج از تفنگ اعمال می شود و به آنها بار منفی می دهد. این نیرو، جذب بین ذرات پودر با بار منفی و سطح دارای بار مثبت ایجاد می کند. این جاذبه الکترواستاتیک باعث می شود که ذرات پودر به طور یکنواخت و کارآمد به سطح بچسبند.

یکی از مزایای رنگ های پودری الکترواستاتیک دوام آنهاست. پیوند بین ذرات پودری پیوندی بسیار قوی تر از پوشش های مایع سنتی ایجاد می کند. همچنین این پیوند مقاومت در برابر براده شدن، لایه برداری و محو شدن را ایجاد می کند که استفاده از پوشش پودری الکترواستاتیک را برای کاربردهای خارج از منزل و محیط های با شرایط جوی نامناسب را امکان پذیر می کند.

استفاده از رنگ های پودری الکترواستاتیک چالش هایی دارد. سرمایه گذاری اولیه در تجهیزات می تواند گران باشد و این فرآیند نیازمند یک محیط کنترل شده با تهویه مناسب و زمین مناسب است. تجهیزات و فضای مورد نیاز(مانند کوره های پخت) همچنین می تواند اندازه اشیاء قابل پوشش را محدود کند.

در نتیجه، رنگ های پودری الکترواستاتیک یک گزینه پوشش بادوام، همه کاره و سازگار با محیط زیست برای صنایع مختلف هستند. توانایی آنها در ارائه یک روکش یکنواخت، همراه با مقاومت در برابر خرد شدن، لایه برداری و محو شدن، آنها را به گزینه ای محبوب برای پروژه های تجاری و مسکونی تبدیل می کند. با وجود برخی چالش‌ها در تجهیزات و فضای مورد نیاز، پوشش‌های پودری الکترواستاتیک یک روکش ارزشمند برای مصنوعات فلزی هستند.

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *