نرده های شهری چه مشخصه ای باید داشته باشند؟

نرده های شهری و ترافیکی

نرده های شهری چه مشخصه ای باید داشته باشند؟

حصارکشی های درون شهری عموما می بایست جهت ارتقا کیفی فضا خصوصیاتی را دارا  باشند تا علاوه بر حفظ زیبایی محیط و مطابق با فضا، نیاز محصورسازی های درون شهری را پاسخ دهند.

نرده و حصار با توجه به نوع خدمات رسانی و عملکردشان می توانند با انواع متریال و ویژگی های مختلف ظاهری و درجه بندی های امنیتی متفاوت تولید شوند. لازم به ذکر است که اگر در فضاهای شهری از نرده های مناسب این فضاها استفاده نشود، به عنوان مثال از نرده های فوق امنیتی و یا بسیار مرتفع استفاده شود و یا به صورت بی رویه حصار نصب شود، خدمات رسانی به شهروندان را دچار مشکل می کنند.

محصورسازی مسیرهای BRT و آیلندهای میانی ، جداکننده ی فضاهای داخلی شهری، کنترل و هدایت کردن مسیرها، حفظ ایمنی فضاهای تاسیساتی از جمله کاربری های حصارهای شهری می باشند.

انواع نرده و حصارهای شهری

دسته بندی انواع نرده میتوان بر اساس نوع متریال، درجه بندی ایمنی و ظاهر باشند.

بیس متریال تولیدی نرده ها میتواند از انواع چوب، انواع فلز، آلیاژها، پلیمرها و یا ترکیب این مواد باشند.

نرده های چوبی مناسب فضاهای شهری

با توجه به اینکه فضاهای شهری روباز هستند و مبلمان شهری در معرفی انواع شرایط جوی هستند، نرده های ساخته شده از چوب می بایست از چوب های بسیار مرغوب تولید شوند تا عمر این نرده ها مناسب خدمات رسانی های شهری باشند. چوب های مرغوب و باکیفیت عموما گران قیمت هستند و انواع پرداخت بر روی مصنوعات چوبی نیز هزینه های زیادی دارند.

نرده های فلزی شهری

نرده های تولید شده با متریال های فلزی جهت حصارکشی های شهری می توانند به صورت میلگردی و یا پروفیلی و فرفوژه باشند. نرده های میلگردی بهترین انتخاب جهت حصارکشی های درون شهری هستند زیرا هزینه نصب و تعمیر بسیار مقرون به صرفه ای دارند.

درجه بندی امنیتی نرده ها

به طور کلی هرچقدر زمان عبور از نرده بالاتر باشد، نرده ایمن تر خواهد بود. زمان عبور عبارت است از زمانی که طول می کشد تا نرده تخریب شده و یا از آن عبور از آن ممکن شود. با توجه به اینکه عملکرد نرده های شهری در بسیاری از موارد جهت جداسازی بخش های مختلف می باشند، الزام استفاده از نرده های امنیتی و فوق امنیتی وجود ندارد و در واقع استفاده از این نوع نرده ها نیز باعث می شود تا فضای شهری جلوه ای امنیتی به خود بگیرد.

کاربری نرده ای درون شهری

حصارکشی خطوط BRT:

جهت جداسازی و محصورسازی خطوط عبور و مرور واحدهای اتوبوس از خیابان ها و پیاده روها عموما از نرده های با ارتفاع ۱ متر الی ۲.۵ متر استفاده می شود. این نرده های ضمن ایجاد ایمنی بیشتر برای شهروندان به هنگام استفاده از خدمات اتوبوسرانی، باعث زیباسازی این فضاها می شوند.

نرده ایستگاه مترو

جهت اطلاعات بیشتر در مورد نرده شهری اینجا کلیک کنید 

آیلندهای میانی:

در بزرگراه ها و شریان های اصلی شهر با توجه به بالا بودن سرعت خودروها و ممنوعیت عبور عابرین پیاده، وجود حصار ما بین دو لاین رفت و برگشت به شدت از الزامات شهری محسوب می شود.

نرده های فلزی میلگردی، می توانند انتخاب مناسبی جهت آیلندهای میانی باشند، زیرا در عین مقرون به صرفه بودن، ارتفاع موردنیاز حصار را تامین می کنند و باعث انسداد مورد نظر می شوند.

جداکننده های فضاهای داخلی

پارکها،پارکینگ ها از جمله مکان های عمومی شهری می باشند که یکی از عناصر الزامی سازه ای در این مکان ها، جداکننده های ایمن می باشد.

نرده ها به عنوان بخشی از مبلمان شهری می توانند انتخاب مناسبی جهت جداکردن فضاهای داخلی پارک ها باشند.

با توجه به حضور چشمگیر کودکان در پارک های شهری نرده های مورد استفاده در این مکان ها می بایست طوری طراحی شده باشند تا از هرگونه جراحت کودکان توسط نرده ها جلوگیری شود بنابراین پیشنهاد می شود که طراحی نرده های شهری دارای زوایا در گوشه های تیز نباشند.

فضاهای تاسیساتی درون شهری

تاسیسات همواره بخشی از عناصر موجود در شهر هستند جداکردن فضاهای تاسیساتی از فضاهای شهری به دلیل انواع خطرات امری اجتناب ناپذیر است بنابراین می بایست این فضاها را با المان هایی از جمله نرده جداسازی نمود.

و در پایان باید بگوییم که:

  1. نرده و حصارهای درون شهری می بایست با توجه به نوع خدمت رسانی و عملکرد آنها در فضاهای مختلف انتخاب شوند.
  2. نرده های درون شهری می بایست از رنگ بندی مناسب کاربری آنها در عین حفظ زیبایی بصری انتخاب شوند.
  3. پیشنهاد می گردد نرده های شهری به صورت کاملا امنیتی منتخب نشوند، لیکن دارای ایمنی کافی مناسب فضا باشند.
  4. با توجه به گستردگی متریال اولیه ساخت حصارها، می بایست قبل از انتخاب نرده به هزینه های تمام شده آن بر اساس نوع متریال و همچنین میزان دوام و عمر و کارایی آنها توجه کافی نمود.
  5. نرده و حصارهای شهری بسته به فضای کاربری می توانند دارای ارتفاع های متفاوتی باشند و باید جهت انتخاب ارتفاع تمام عوامل تاثیرگذار را بررسی نمود.
  6. روش نصب نرده های درون شهری نیز می بایست به گونه ای انتخاب شود تا در سریع ترین حالت ممکن نصب و با کمترین تخریب سازه ای شهری صورت گیرد.

 

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *